Neurologopeda czy logopeda? Co wybrać?

Neurologopeda czy logopeda?

brain-icon-3268442_640

Obecnie w większości przedszkoli i szkół pracują logopedzi, którzy pomogą wykryć
i zdiagnozować problemy dziecka. To specjaliści zajmujący się diagnozą oraz terapią wad wymowy zarówno u dzieci jak i u dorosłych. W obrębie tej dziedziny wykształciły się dodatkowe specjalizacje, np. neurologopedia.

Kiedy szukać pomocy u neurologopedy? Czym zajmuje się neurologopeda?

Neurologopeda jest specjalistą zajmującym się diagnozą oraz terapią zaburzeń mowy
i komunikacji pochodzenia neurologicznego.

Pracuje z pacjentami z uszkodzeniami i dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego, małymi dziećmi z obciążonym okresem ciążowym i okołoporodowym, zespołami genetycznymi, dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami mowy i komunikacji oraz osobami dorosłymi z zaburzeniami mowy o podłoży neurologicznym. Poza tym neurologopeda zajmuje się diagnozą i terapią funkcji pokarmowych u dzieci i osób dorosłych.

Z neurologopedą warto skonsultować się gdy:

  • dziecko jest z tzw. grupy ryzyka, tzn. ciąża nie przebiegała prawidłowo, dziecko jest wcześniakiem, było karmione sondą lub spędziło dużo czasu w inkubatorze,

  • ma zdiagnozowane bądź występuje podejrzenie zaburzeń ze spektrum autyzmu, afazję, zespół Aspergera, zaburzenia neurologiczne czy wady genetyczne,

  • dziecko ma problemy z jedzeniem, odmawia przyjmowania pokarmów, nie toleruje określonych konsystencji,

  • nadmiernie się ślini, ma zawsze uchyloną buzię, nie oddycha przez nos,

  • nie mówi, mimo że już powinno, nie kontaktuje się z otoczeniem, nie reaguje na swoje imię, nie pokazuje paluszkiem, nie wykazuje zainteresowania osobami najbliższymi.

LOGOPEDA

Logopeda wspiera dziecko w kształtowaniu prawidłowej wymowy, udziela też wskazówek rodzicom – jak należy z maluchem pracować w domu, aby osiągać lepsze efekty terapii. Może też pomagać dorosłym pacjentom pracować nad wyrazistością wymowy oraz usuwać jej zaburzenia.

Gdy tylko zaobserwujemy któreś z poniższych objawów należy skonsultować się
z logopedą:

  • dziecko ma ponad 6 miesięcy i do tej pory nie gaworzy,

  • ponadroczne dziecko nadal nie wypowiada pojedynczych wyrazów i sylab,

  • trzylatek nie realizuje prawidłowo bądź w głosek: p, b, m, p’, b’, m’, f, w, f’, w’, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, k’, g’, ch, t, d, n, l, l’, j, ł oraz ma problemy z artykulacją samogłosek ustnych
    i nosowych, poza tym ma ubogi zasób słownictwa i mói bardzo niewyraźnie –
    „po swojemu”, w tym wieku niepokojący jest również brak prostych zdań

  • czterolatek zastępuje głoski syczące ciszącymi, zamiast r mówi j, zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np.: d na t (zamiast dom, tom);

  • sześciolatek ma problemy z rozróżnianiem słuchowym głosek, które podobnie brzmią, np. zamiast bułka czyta i pisze półka, czy zamiast koza czyta i pisze kosa, nadal ma trudność z prawidłową realizacją głosek szumiących i/lub głoski r, zacina się.

  • dziecko (bez względu na wiek) ma problem z oddychaniem, np. oddycha przez buzię zamiast nosem, z połykaniem, występują nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów artykulacji lub ich ruchomości, wsuwa język między zęby podczas artykulacji,
    ma trudności z czytaniem i pisaniem (starsze dzieci).

Autor: Monika Sasińska

neurologopeda

Integra

Tychy

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s